
We wrześniu w naszej szkole rozpoczęliśmy realizację projektu interdyscyplinarnego „Wielcy Polacy – Patroni Roku 2025”. Pierwszym bohaterem naszych działań była Maria Pawlikowska - Jasnorzewska, wybitna poetka okresu międzywojennego, nazywana „polską Safoną XX wieku”. Celem przedsięwzięcia było przybliżenie uczniom postaci poetki, jej dorobku literackiego oraz popularyzacja twórczości lirycznej wśród młodzieży.
W ramach projektu zorganizowano kilka konkursów:
✅ Konkurs pięknego czytania „Liryczna wędrówka z Marią Pawlikowską - Jasnorzewską”Uczniowie prezentowali wybrane wiersze poetki. Jurorki konkursu: Dyrektor szkoły p. Justyna Nawrot oraz polonistki p. Beata Smarsz i p. Edyta Bogdańska oceniały interpretację utworu, dykcję, umiejętność pracy z tekstem oraz ogólny wyraz artystyczny. W konkursie pięknego czytania podkreślono znaczenie nastroju i rytmu, tak charakterystycznych dla twórczości poetki.
Laureatkami konkursu zostały:
🟢 W kategorii klas 4-6
I miejsce – Michalina Kwiatkowska z klasy 4,
II miejsce Zuzanna Kurdelska z klasy 5,
III miejsce Zuzanna Gołaś z klasy 6.
🟢 W kategorii klas 7-8
I miejsce Amelia Rosińska z klasy 8,
II miejsce Aleksandra Matuszak z klasy 8,
III miejsce Maria Różańska z klasy 7.
✅ Konkurs kaligraficzny „Mistrz pióra”
Kolejnym elementem projektu było ćwiczenie sztuki pięknego pisania. Uczniowie własnoręcznie przepisywali fragmenty wybranych wierszy poetki, dbając o estetykę, ozdobność liter oraz kompozycję całej pracy. Konkurs ten pozwolił nie tylko poznać bliżej twórczość Marii Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej, ale również rozwijał cierpliwość, staranność i umiejętności manualne. Najpiękniejsze prace zostały zaprezentowane na gazetce w holu szkoły. Kształtnym i estetycznym pismem poszczycić się mogą: Michalina Kwiatkowska, Gabriela Patelska i Agata Widzińska – uczennice z klasy IV, Michał Sroczyński i Szymon Witucki - uczniowie z klasy V, Zozanna Gołaś, Dżesika Ślugajska, Marcelina Tomkowiak i Brajan Zarzeczny - uczniowie z klasy VI.
✅ „Żywe obrazy”
Konkurs artystyczny polegał na inscenizacji i wizualnym przedstawieniu wybranych przez uczniów klasy IV wierszy poetki – „Jesień” i „Barwy”. Czwartoklasiści przygotowali scenki, stroje i rekwizyty, tworząc teatralne „obrazy zatrzymane w kadrze”. W ten sposób poezja została przeniesiona w przestrzeń szkolnej sceny i stała się namacalnym doświadczeniem wspólnej pracy i wyobraźni.Całość wydarzeń odbywała się w atmosferze twórczej, pełnej zaangażowania i radości ze wspólnego odkrywania literatury. Projekt umożliwił uczniom kontakt z poezją w różnorodnych formach: recytacji, czytania, pisania i inscenizacji. Wydarzenia wrześniowe stanowią wartościowy początek działań, których celem jest przybliżenie sylwetek wielkich Polaków – Patronów roku 2025.